ایران

طرح محور بازار نطنز تا مسجد جامع


معرفی پروژه

 
تهیه کننده طرح ساماندهی کف و بدنه محور و بازار تاریخی- فرهنگی شهر نطنز:  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان


اجرای طرح ساماندهی محور و بازار تاریخی- فرهنگی شهر نطنز:   به صورت مشترک توسط شهرداری آن شهر و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، به طور 50-50 هزینه کرد
 
تاریخ شروع پروژه:
عملیات اجرایی بدنه سازی محور بازار، زمستان 88 و بهار 89 ، توسط شرکت  توسعه باغ شهر نطنز

دلایل انتخاب پروژه:
تشکیل بازارهای هفتگی در شهر، سابقه تاریخی دارند.

لذا در راستای ساماندهی هسته تاریخی نطنز، ساماندهی بازار روز نطنز نیز در الویت قرار  گرفت.

این محدوده حدود 300.0000 مترمربع مساحت داشته و با قرارگیری جنب راسته بازار قدیم در جوار محور تاریخی – فرهنگی مسجد جامع تا میدان بازار موقعیت مناسبی جهت بازار روز می باشد.


 

موقعیت پروژه

موقعیت پروژه نسبت به جاده اصلی
5
اهداف اصلی


-  رونق بخشی به بافت فرسوده و احیا محور

-  تأمین آسایش، رفاه و نیاز مردم

-  ساماندهی و زیباسازی محیط شهری

-  بازگرداندن هويت كالبدي و معماري گذشته در قالب زندگي امروزه به لحاظ بالا بودن ارزشهاي معماري وكالبدي معماري گذشته

-  ارتقاء كيفي و كمي سطح ساخت و سازها در محور ها و در نهايت ترويج آن در كل بافت تاريخي

-  تسهيل در تعاملات فرهنگي اجتماعي اقتصادي بافت

-  ايجاد مشاركت در زمينه مرمت و بازسازي فضا هاي موجود

- ايجاد زمينه اشتغال با توجه به احداث مجموعه هاي تجاري جديد

-  فعال كردن مراكز توليدي صنايع دستي و فروش محصولات بر اساس طرح و برنامه تورگردانی درمسير ومحورهای تاریخی وگردشگری شهر

-  ايجاد جاذبه هاي گردشگري و حضور آن در بافت و در شهر نطنز

-  احياء راسته هاي با ارزش از طريق بهسازی و مرمت و نوسازي كالبدي در محدوده بافت بازار

-  بررسي مشكلات وتسهيل آن دسته از ما لكيتهايي كه بحث وراثت دارند
اقدامات


- در تهیه طرح بازار روز چند رویکرد مختلف و نحوه برخورد متفاوت ارائه شده است که بسته به نیاز کارفرما، شرایط محیطی، اقلیم، فرهنگ و سقف هزینه تخصیص داده شده به مرحله اجرا درآمده است.

- در فاز 1 اجرایی خرید ملک جهت جانمایی بازار و پیش بینی فضای ساده جهت کاربران مدنظر بوده است.

- زمین کارخانه قدیمی نطنز واقع در محله بازار، حدفاصل آب انبار تا کاروانسرای بازار توسط شهرداری خریداری شد.

اولویت ها بر اساس مطالعات امکان سنجی:

- در معرفی پروژه های ساماندهی، ساماندهی محور بازار در اولویت اول و ساماندهی میدان بازار در اولویت دوم قرار گرفته است.

- در راستای ساماندهی هسته تاریخی نطنز، ساماندهی بازار روز نیز در اولویت قرار گرفته است.

4


سیاست ها


- ايجاد امكانات رفاهي – تفريحي – فرهنگي در بخش ها و نقاط مورد نياز به تعداد كافي در راستاي هدف ارتقاء سطح زندگي مردم ساكن در بافت

-  بازگشايي و احياء و راه اندازي واحد هاي تجاري – كارگاهي غير فعال و نيمه فعال بافت در جهت پويايي و احياء بازار .

-  احداث  ساخت و سازهاي جديد هماهنگ با بافت بازار مثل خدمات رفاهي - تفريحي – مسكن در جهت بالا بردن ارزش ريالي اراضي و ارتقاء كيفي ساخت و ساز ها در محدوده بازار .

- ساماندهي تاسيسات زير بنايي در كانالها و داكت هاي تاسيساتي بطوري كه چهره معابر داخل محورها و بافت، مطلوب و زيبا به نظر آيد .

- تعريف كاربري هاي مناسب و مورد نياز در كالبد تاريخي موجود در راستاي هدف ارتقاء سطح زندگي مردم ساكن در بافت و بازگرداندن هويت كالبدی  و معماري گذشته، برنامه ريزي و مديريت در جهت خريد و ساماندهي اراضي متروكه و مخروبه بافت به ويژه در نقاطي از محور فرهنگي كه پروژه در آن نقاط تعريف شود .

- حركت و برنامه ريزي در جهت تامين نياز به فضاي سبز در نقاط پيش بيني شده در طرح محورهاي فرهنگي و نقاطي كه امكان آن فراهم مي گردد.

طرح ها


طرح پیشنهادی برای کف و بدنه

2
1 copy
چادر پیشنهادی برای بازارچه

- مقاوم در شرایط سخت اقلیمی

- عایق حرارتی

- با دوام

- سبک
3
روند طراحی

نیاز ها

اقدامات

خواست و نیاز مردم                                           

مصاحبه با مردم و تنظیم پرسشنامه

بافت تاریخی و مستندات موجود                          

بررسی میدانی،توجه به مستندات و عکسهای هوایی

نیازهای کالبدی و توجه به طرح های فرادست          

بررسی میدانی و توجه به طرح جامع

اقلیم و آب و هوا                                            

مطالعه شرایط اقلیمی منطقه

 

نتایج

احیا و ساماندهی محوره بازار نطنز  نه تنها باعث رونق ساخت و سازمردمی  در این بافتها  شده است بلکه نتایج ذیل را نیز در بر داشته است  :

1 – بالا بردن اعتماد مردم

2 _ تعامل با دستگاههای دولتی در جهت دستیابی به مدیریت واحد شهری

3 – مشارکت مردمی در ساماندهی محورها





مطالب بیشتر در روز های آتی بارگذاری می شود

گالری


{becssg}tjrir/oms/esf/esf/natanz{/becssg}

نتایج

نقاط قوت نقاط ضعف
. مشارکت مردم و اعتماد سازی
. جلوگیری از تخریب
. ارتقاء کیفی ساخت و ساز و ترویج در کل محدوده فراگیر طرح
. احیاء هویت کالبدی و معماری احیاء
. به وجود آمدن شرایط و امکان اقدامات فنی و تخصصی
. احیاء و بازسازی سیمای شهری با زدودن تأسیسات شهری که معابر داخل محورهای بافت های فوق را تحت شعاع قرار داده است.
. طولانی شدن مدت اجرای پروژه می تواند بر اعتماد
و مشارکت مردم تأثیر منفی داشته باشد.

. باور نسبی مردم به اقدامات

. سوء استفاده سودجویان با تخریب بناهای شاخص
به عنوان بازسازی
فرصت تهدید
. ایجاد تأمل بین دستگاه های اجرایی شامل شهرداری - میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی

. توسعه گردشگری

. فعال نمودن مراکز تولید صنایع دستی

. رونق اقتصادی

. اساس تعلق ساکنین

. ایجاد ارزش افزوده

. مهیا شدن شرایط ساماندهی تأسیسات زیر بنایی در نتیجه استفاده ساکنین از امکانات رفاهی بیشتر و ارتقاء کیفی زندگی

. به وجود آمدن ایده های جدید طراحی با کاربری های متناسب با تکیه وتأکید بر تولید فرصت های سرمایه گزاری

. بازگشایی و احیاء و راه اندازی واحدهای تجاری و کارگاهی غیر فعال و بطور کلی احیاء فضای کسب و کار



. عدم برنامه ریزی و سیاست گزاری ها می تواند
تهدیدی برای جلب مشارکت مردمی باشد.



. افزایش بی رویه قسمت های املاک و به وجود
آمدن فضای دلالی.




اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن